tisdag 29 december 2009

Namn: Margareta Bloom Sandebäck
Ålder: Tjugoett
Gör: Går på Nordens Fotoskola i Stockholm och frilansar som fotograf. Håller annars till här.
Bäst just nu: Lars von Triers Riget samt mitt Original i skogen.
Sämst just nu: Tokiga människor på mellandagsrean.
Rekommenderar: Holding av Anna Clarén (fotobok), Jag låter mig inte skrämmas av Lydia Cacho (självbiografisk verklighet) och Can't stop won't stop av Jeff Chang (hiphopens historia).
Jag ger här nedan ett smakprov ur Holding. Inte den senaste boken på marknaden men fortfarande värt att kolla upp för er som inte redan gjort det.

Som bildjournalist-student diskuteras det ofta och mycket om olika mediers död.
Inom litteraturen hotas good old fashion books av den digitala läsplattan. Kommer böcker utkonkurreras av tjocka magasin med längre reportage och med utseende liknande en pocketbok? Litteraturen hotas av cyberpirater, som vill göra alla böcker tillgängliga för interwebz. Romanen håller på att dö. Eller?
Jag är själv uppväxt i ett hem med böcker drällandes överallt i varenda rum, och med en mamma vars porr är romaner, så naturligtvis är jag jävig i frågan om böckers existens.
Jag spanar in folks bokhyllor när jag kommer hem till dem för att luska ut deras personlighet (oerhört effektivt btw). Jag har börjat prata med folk på pendeln på grund av böcker, och efterföljande diskussioner brukar bli både långa och intressanta. Boken som föregick filmen är ju alltid bättre och mer nyanserad. Böcker är helt enkelt ett socialt fenomen.
Ingen läsplatta i världen kan ersätta den underbara känslan av att fynda den första utgåvan på antikvariat. En läsplatta är inte solid som en bok, och knappast heller lika vacker. Personligen tycker jag att böcker pryder ett hem, gör det intressant, personligt och inbjudande. Så fortsätt konsumera böcker people.

Inga kommentarer: