tisdag 5 januari 2010

Enjoying not reading with John McClane in Copenhagen





Jag har alltid väldigt höga förväntningar på mina jullovsböcker (om man nu kan kalla en hemtenta och en uppsats för jullov). Den här gången åkte jag till och med hela vägen ner till Lund för att tillsammans med min sambo endast läsa böcker i en vecka. Vi hade en hel väska med oss. Och efter att ha pluggat littvet i en termin så kändes det väldigt speciellt att äntligen få välja böcker själv. Jag plockade till exempel ner The Lie (som Jan på English Bookshop hade skrivit en liten lapp i: "Avoid this book". Han visste ju att jag skulle snappa tag i den direkt!), Jag sköt Paulo Coelho (Staffan och jag jobbade ihop under julruschen på Celsiusbokhandeln och jag blev nyfiken), Remember me? (bara för att Anna tjatat om hennes storhet inom chicklitgenren), The road, Eating Animals (ljuva, ljuva Safran Foer...) med flera, med flera.

Ni förstår ju hur det gick. Jag läste Kinsella, skrattade (ja, Anna, hon är underhållande och precis vad jag behövde) och slog sedan på tvn. Sedan var det kört. Jag insåg att de danska filmkanalerna är fantastiska, hur kan man inte vilja se alla Die Hard i ett svep?! Vet ni förresten vad Die Hard 3 heter på danska? Die Hard - Mega hard. Det kan ju inte bli bättre. Jo förresten, när McClane utbrister "I cant see shit!" och den danska undertexten lyder: "Jeg kan ikke se en fis". Då var jag i de bästa av himlar. God bless the TV! Dessutom körde 9an Mad Men-maraton hela nyårsdagen. Så fab.

Men, väl tillbaka i Uppsala så känner jag mig ändå rätt sugen på littvet B och framförallt, litteratur igen. Det var bara skönt med en liten paus. Och att bara få titta på böcker. Bilderna är förresten från Köpenhamn (ja, vi slet oss från sängen och tvn en dag. faktiskt.) och några av de mysiga små boklådor som finns lite här och var. Gillar bokhyllan som är inbyggd i fasaden!

God fortsättning och allt sådant, jag tror på 2010.

/Moa (med en blogg som ganska ofta ligger i träda...)

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.