tisdag 20 oktober 2009

Na-na-na-na-na...

Jag hittade aldrig Nanna på bokmässan förra månaden, men nu har jag stalkat henne lite på Facebook, bara för er skull såklart, och fått till en intervju. Jag avgudar denna kvinna, som på något sätt tagit andan från Egalias döttrar och omformat den till serier som speglar vår samtid på det mest geniala vis.


Q: Du har blivit hur hypad som helst, och är ju bevisligen också en av Sveriges koolaste personer just nu. Ditt debutseriealbum Fulheten är genialiskt. Hur hanterar du hypen? Får du hybris?

A: Hybris, nej. Trodde snarare att det skulle bli tvärtom, att uppmärksamheten skulle hämma. Men det har lyckligtvis inte hänt. Den del av arbetet som består av tecknande är så väsenskild från den där andra, mediakletiga, att jag sällan kopplar ihop dem. (Och tack förresten. Kul att du gillar boken.)


Q: Vad jobbar du på just nu?

A: Det största projektet är mitt nästa seriealbum, som kommer att ha egoism och egocentrism som röd tråd. Det ska komma ut nästa höst och kommer kanske, kanske att heta Mig blir du snart kär i (vilket också är namnet på en sektion i Fulheten). Förmodligen blir det ett lite mörkare album, med fler längre serier. I övrigt tramsar jag i P3, tecknar för olika tidningar och arbetar på två mindre utställningar.


Q: Vilka serietecknare eller författare inspireras du själv av?

A: Jag inspireras inte särskilt ofta av böcker, men läser rätt mycket. Mer skönlitteratur än serier. På sistonde har det mest blivit noveller. (Jag knarkar McSweeney's.). Om jag ska välja en favoritförfattare blir det nog A.M. Homes.


Q: Något övrigt du vill tillägga själv?

A: Kan ju passa på att länka till hemsida och blogg!

Inga kommentarer: