måndag 27 april 2009

Boktipset.

Boktipset är kul. Lite för kul. Tipsen fungerar konstigt nog väldigt bra, eftersom det oftast visar sig vara böcker som man redan läst och älskat men inte hunnit betygsätta än. Hur funkar det? Men det skrämmer mig när folk har betygsatt 6000 titlar på bara några dagar. Det är lite som att ha flera tusen vänner på Facebook. Lite suspekt (läs: avundsjuka) sådär. Dessvärre tycker jag att boksökaren är hopplös, och var är alla litteratur-it-people? Är de för fina för sådana här nätleksidor, eller verkar de lite tystlåtet i skymundan? Det allra roligaste är dock att man hittar en massa böcker man glömt att man läst. Typ varenda ord Shakespeare någonsin skrivit (gärna flera gånger om också). Att läsa pjäser är det värsta jag vet (hur brutalt weird är det inte?), men trots detta har jag läst dem alla. Då kändes det nödvändigt, nu känner jag att jag slösade bort mina tonår. Man kommer helt enkelt till insikt. På gott och ont. Så om ni ser att jag bara har Trettondagsafton och Stormen i min läslista så måste jag dessvärre erkänna att det verkligen är sant, jag har läst dem!

6 kommentarer:

fransyskan H sa...

boktipset: lite kul, ja, men samtidigt känns det hela lite "titta allt jag läst" - lite för lätt att bara behöva sätta stjärnor (därav 6000 titlar pâ en natt...?) och lite för tunt att kallas boktips utan den minsta lilla motivation?

Linnea sa...

Jag har också fastnat för Boktipset och undrar hela tiden hur deras boktips fungerar. Hur kan de veta att jag borde gilla vissa böcker av en författare och ogilla andra? Bara en sådan sak.

Men ja.. Söktjänsten suger hårt. Det tar ca 3 klickanden fram och tillbaka för att hitta till rätt.. Inte okej!

Anonym sa...

ja, jag vill ha en "så funkar det"-grej! helt fascinerad. men det gäller att siten blir av med sina barnsjukdomar illa kvickt... och jag har kommit på att jag sätter femmor på nästan allt. sen finns ju inte alla böcker, och många finns ju flera gånger (antar att det är för att de går efter isbn så att man ska kunna shoppa böckerna på adlibris sen), vilket är lite lame... jag gillar att man kan visa allt man läst, men det är bara för att jag är så hård mot mig själv och vägrar klicka i sånt jag inte läst pärm till pärm riktigt ordentligt. inget fusk! :-)

Malin.N sa...

Nä, tycker sidan är allmänt trist. Fattar inte poängen med att betygsätta 1-5, och retar upp mig på den uppenbara kopplingen till adlibriskatalogen.

Anonym sa...

det är för att du är för intelligent och intellektuell för sånt här malin. u have a brain, vi som tillhör pöbeln för roa oss med sånt här! :-)

Malin_ sa...

Jag har testat både bok.nu oxh boktipset.se ett tag nu och jag gillar nog bok.nu lite bättre. Kan inte sätta fingret på varför men kanske är det känslan av "inte så jäkla hajpat" och så gillar jag funktionen att man kan påpeka fel i titlar och beskrivningar mm. Dock verkar det som att båda de sidorna funderar på att inte ha med de engelska utgåvorna av böckerna att kunna recensera/få tips om och det är ju trist för oss som läser både på svenska och engelska. Nåja, hur som haver är jag glad att det äntligen finns bok-communities på svenska :)