torsdag 2 oktober 2008

Pretty in Pink.

Det finns inget jag älskar så mycket som att ha rätt. Idag, strax efter klockan fem i en bokhandel nära dig, utspelade sig följande:

Ung, mycket typisk chicklitkund söker efter Everyone Worth Knowing (på svenska - Alla var där - i pocket). Den är slut (det kunde enligt datorn finnas ett exemplar kvar i Kista). Vad är då det fina i kråksången? Jo, att kunden ifråga höll en annan pocket (som det bara var SÅ uppenbart att hon klassade som en bok i exakt samma stil som den Weisberger som så dramatiskt nekades henne) tätt intill sitt bröst, nämligen Fördjupade studier i katastroffysik (svensk pocket).

Conclusion: för hundrade gången har det bevisats att alla som inte känner till den aktuella boken sedan tidigare baserat på omslaget bedömer den som typisk chicklit. Sen skiter jag i att den ser ut som ett engelskt bokmärke, inse att den är omöjlig att sälja in till någon annan än flickor med rosa hårband och stora ögon (vilket, tro det eller ej, faktiskt är en något begränsad målgrupp när det kommer till boklådor).

P.S. Förlåt att vissa delar av det här inlägget är skrivna i presens. Det är egentligen det absolut värsta jag vet. DS

6 kommentarer:

Mårten sa...

Att så är fallet verkar alla utom NOK att inse.

Tänkte du kunde hjälpa mig med det här: http://pocketpocketpocket.blogspot.com/2008/10/din-stund-r-kommen-chuck.html

Emily sa...

inte för inte du har taggen "knows good books..." ju, hun!

Unknown sa...

Det här är ett problem med många böcker. Favoritexemplet är väl Soldat i Waffen-SS av Voss där kombinationen av omslag och titel gör det omöjligt att rekommendera boken till rätt kunder. Det är ju inte en av era titlar så jag vet inte om du bryr dig, men...

Det är ganska tråkigt att det finns typer som måste följas när det gäller omslag och titlar. Instinktivt tycker jag att hela grejen bara är fel. Samtidigt vet man ju att den där chicklittjejen inte kommer vara nöjd med sitt köp.

Kan inte alla bara sätta sig in i Litteraturen så slipper vi problemet!

Anonym sa...

m - nej, jag vet hur många människor som helst, utanför och "innanför" bokbranschen som älskar det här omslaget så mycket att de inte vet var de ska göra av sig själva. angående chuck: fight club är så fantastiskt bra, börja med den. annars var jag ju väldigt, väldigt imponerad av rant (http://bitchinboutbooks.blogspot.com/2008/05/wanna-fuck-chuck.html), men då ska man nästan ha läst något annat av palahniuk tidigare, han är lite knepig ibland. om du vill ha en chock och dö lite, eller snarare ganska mycket, inombords läs haunted.

e - vad menar du? och vad har du för tips till herr pocketpocketpocket när det gäller chuck, tror du har läst fler av hans titlar än vad jag har?

Emily sa...

jag syftade på "det finns inget jag älskar så mycket som att ha rätt" såklart. angående chuck tycker jag du har helt rätt, men en mjukstart kan även göras med diary, som ju är ett av hans mer flortunna lättsamma verk (om man nu kan säga det om mr. i-want-to-have-your-abortion).

Anonym sa...

Åh jag fullkomligen älskar din blogg. fantastisk. Jobbar du i bokhandel? jag vill också, om ni söker folk på ditt jobb så är jag en boknarkoman deluxe, utbildad copywriter, social, trevlig och lagom säljig.
Anställd?

Jag trodde nog inte att den här boken var chicklit när jag först såg den, däremot lite tantig (hör och häpna). Dock älskade jag omslaget ändå, föll till föga och köpte den trots allt. Du vet.