söndag 21 september 2008

Hungry!

Det thailändska köket har jag älskat sedan jag satt och flämtade med tungan ute efter min första skål Tom Kha Gai i Bangkok för sisådär tio år sedan. Det kinesiska köket ger jag inte ett vitten för efter ett besök i Kina för ett par år sedan när jag levde på kex och apelsinjuice och somnade hungrig varje kväll (i Hong Kong myntades dock uttrycket "Hong Kong-majs" efter de koppar med salt, smörig majs man kunde köpa i varje gathörn; mums!). När det gäller japansk mat är sushi i princip det enda jag smakat, men det kan man ju å andra sidan leva av och det koreanska köket är jag nyfiken på (gimme Kimchi!). Och så Vietnam, landet som får en gourmet att gråta tårar av lycka redan till frukost. Vad pratar jag om egentligen? Jo, den här boken som är så fantastiskt snygg och inspirerande att den borde bli årets julklapp!

Inga kommentarer: