söndag 21 februari 2010

Alice - Are You Ready?





Jag fick mitt första husdjur när jag var tio. Det var en guldhamster och jag döpte den till det absolut finaste namnet jag visste, Alice. Vad tror ni jag var inspirerad av? Alice i Underlandet så klart (har ni tänkt på att den svenska titeln fungerar ännu bättre än originalet?). Har man aldrig läst de två böckerna om Alice tycker jag faktiskt att man ska göra det (riktigt långsamt och gärna på engelska) innan man ser tidigare eller kommande filmatiseringar. Tim Burton, Johnny Depp, Helena Bonham Carter... Det borde kännas sååå gött, men jag är faktiskt inte supersugen. Alice är överallt just nu, men jag tror ändå att jag helst av allt läser om Through the Looking-Glass, and What Alice Found There (om man vill vara pretentiös och använda hela titeln).

8 kommentarer:

Tiikeri sa...

Älskade Alice. Jag har över 30ex av boken på över 20 olika språk i min bokhylla. Det skulle däremot inte hindra mig att köpa boken med de omslagen du visar här.
Jag såg tyvärr teatern eller musikalen de kanske vill kalla det. Jag har biljetter till både tolv-visningen och kvällsvisningen på Alice av Tium Burton och jag kommer att stoppa ner mitt läsex av Alice i väskan när jag går hemifrån och börja omläsningen. Första gången i år, definitivt inte sista och 20-någonting gången jag läser den.
Jag älskar Alice och det är en bra tid för att vara Alice-fanatisk. =)

Emily sa...

Första och sista omslaget, så himla perfekt!

Anna W sa...

T - WOW. jag känner att jag ligger i lä! :-)

e - i know! gillar det första eftersom det inte är för uppenbart. varför tänker in fler så? it's all in the details...

Kim sa...

Hm, om man ska lista omslag på Alice bör man väl ändå ha med penguin classics utgåva med Mr Tenniels bild,han illustrerade ju faktiskt originalet!? Annars var det första med benen ganska fint.

Anna W sa...

ja - möjligen - men man har ju sett originalet och originalteckningarna så många gånger redan! :-)

Kim sa...

haha, jo iofs.

Kritan sa...

Jag måste tipsa om en bok på temat, som du iofs kanske redan läst, som är helt fantastisk.
Still She Haunts Me av Katie Roiphe. Hon har för övrigt skrivit den briljanta Morning After: Sex, Fear and Feminism on Campus.

Anna W sa...

låter som två fantastiska tips, inte läst någon av dem, will check out! tack!