torsdag 9 juli 2009

Anne Slowey.


Jag tycker att min sommarläsning går för långsamt. Och på något mystiskt sätt bara växer läshögen istället för att krympa. Någon skickar en bok på posten. Jag går till biblioteket. Man får en tips. Aldrig att jag kommer att hinna läsa allt som fick följa med till sommarstugan innan jag måste åka hem igen. Man måste ju göra annat än att läsa ibland. Ringa folk. Äta. Dricka kaffe. Bada. Sola. Lyssna på blåsten i träden och regndropparna som smattrar mot rutan. Svara på mail. Kolla på TV. Ni vet. Men mest vill man ju läsa, och jag läser snabbt. Jag har kommit på att förmiddagen är bäst. Då läster jag snabbast och mest koncentrerat. Sen går det utför i takt med att dagen försvinner. Jag hade lätt kunnat förläsa mig. Ju mer jag läser, ju mer vill jag läsa. Boken för dagen försvinner aldrig ur sikte. Min käraste blir vansinnig, han vet hur det är - boken kommer alltid först, före allt annat. "Måste du läsa hela tiden? Kan du inte prata lite med oss andra?". Oh, well, om jag måste så... 

Inga kommentarer: