torsdag 11 juni 2009

Deckad.

Sommaren är här. Strax på väg in i semesterkoma (egentligen först om ett par veckor, men det gäller ju att planera sommarens läsning in i minsta detalj). Dagens uppgift är att kartlägga sommarens deckare. Funderar på Christies The Hollow, The Pale Horse, They do it with mirrors eller Sad Cypress. Eller något från min andra favorittant; Sayers. Varför inte den fantastiska The Unpleasantness at the Bellona Club eller Gaudy Night? Har även fått tips om en annan dam, Tana French som tydligen ska vara helt fantastisk. Sen har läsare mailat och undrat när Leif G.W. kommer med sin nästa, så om ni sitter inne med svaret på den frågan - hit me! Om ni är inne på svenskt kan jag tipsa om Cosy Crimes omröstning, annars är det närmsta jag kommer en svensk favorit dansk, närmligen Jungersens Undantaget. Vilka deckare sträckläser ni själva i sommar?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Vi på Cosy Crime har ju omröstningen lite som en termometer, så vi upptäcker vad folk håller högst i deckarväg. Men angående sommarläsning är vi också dugliga; vi har ikväll releasefest för bokklubbens första författare!

Anonym sa...

ja, jag gillar de som gått till final, känns mycket lovande. jag följer utvecklingen! :-)

t sa...

jag vet inte om den egentligen räknas till deckare men jag har tänkt läsa "19 minuter" av Jodi Picoult

Rebecca sa...

Jag har precs sträckläst två stycken. Bombyx av Rambach och Utan ett ord av Barclay. De var skitbra båda två!

Fridolina sa...

Jag har gett mig fan på att hitta en oläst Christie, tanten skrev ju hundratals böcker - den måste finnas där någonstans ;) Men tack för tipsen, borde läsa Sayers...

Och Det Perfekta Mörkröda Nagellacket är Mavalas Jasper.

Anna W sa...

t - är lite skeptisk till jodi p, har jag fel?

r - ska kolla upp! :-)

s - kolla wikipedia, där finns alla listade. och tack för tipset om jasper, ska också kollas upp. just nu har jag satin från mavala, fyra lager. men tycker det är lite för ljust och juligt.