tisdag 19 maj 2009

Moomin, ja Moomin!



Jag har läst en kurs om Tove Jansson på Universitetet, och det säger väl egentligen allt. Där diskuterade vi varenda liten snäckas innebörd i varenda bok hon någonsin skrivit, funderade över vad sjöskum egentligen är (en fråga som till och med lyckades gäcka de tre doktorander vi hade som lärare) samt analyserade hur Toves relation till sin far egentligen påverkat hennes konstnärs- och författarskap. Typ så. Det kanske låter som att jag ironiserar, men icke. Jag är, som så många andra, smått besatt av denna kvinnas fantastiska värld. Så gå till Konserthuset och frossa lite. Buy the stuff here!

P.S. Knyttetväskan är ju (tillsammns med Muminmammas klassiska väska) utan tvekan vårens it-bag. Den ska bli min! DS

4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Härligt med en kurs där man kan gå in på djupet av ett författarskap! Och ja, det finns mycket att hämta i Tove Janssons böcker!!

Anna W sa...

jag vet! den är helt fantastisk!

A-lo sa...

Vaaaarför bor jag inte i Stockholm längre. Det är ju värdelöst. Men grattis till er andra..

Dottern 18 månader gillar dock Muminfamiljen som sänds tidigt på morgnarna (ingen vettig människa förutom småbarnsföräldrar lär se det) så jag får en liten kompensationsdos där iaf.

Anna W sa...

jo! älskar tecknade mumin!!! eller är det versionen med dockorna? gillar dem båda. och jag avundas dig som INTE bor i stockholm. :-)