torsdag 23 april 2009

Temadag = Skolk = Sant!

So. Världsbokdagen. Vad vi ska med den till i sin nuvarande form vet jag om jag ska vara ärlig inte, men alla från kommuner till privatpersoner verkar fira utan att riktigt veta varför. Varför denna exalterade inställning till ett så pass sömnigt fenomen? Men passa för guds skull på att ta del av den uppsjö av aktiviteter som äger rum med anledning av denna speciella dag. Var du än råkar bo kan du delta i evenemang in the good name of literature. Här kan man läsa att det handlar om "upphovsrätt och människors fria tillgång till information". Varför de missat denna superaktuella koppling till vad hela världen diskuterar just nu kan man ju verkligen fråga sig... Hade åtminstone velat ha lite klassisk kampanjkänsla som här! Eller att de tagit fasta på grundhistorien och tydliggjort kopplingen till det kommersiella megajippot Valentine's Day/Alla Hjärtans Dag... Oh, well. Vad skulle man göra om man inte kunde kritisera?

4 kommentarer:

fransyskan H sa...

Ah - jag tycker kvinnan pâ mâlningen liknar Virginia Wolf luktandes pâ en blomma... Och det vore väl passande med tanke pâ inläggets ämne. Lukta pâ en blomma i litteraturens namn vore väl ocksâ särdeles fint!

Anonym sa...

åh, fint! :-) love virginia...

Anonym sa...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/22/drougge-darfor-lagger-jag-ut-min-ljudbok-pa-pirate-bay

Anonym sa...

jag vet: jag älskar henne helt plötsligt. men inte hennes böcker so much.