tisdag 14 april 2009

Statusuppdatering.

samlade betraktelser från nu, nyss och en stund sedan. 

- igår såg jag en brittisk snubbe på tåget med en läsplatta. jag spionerade utan att skämmas, vred på huvudet, glodde ögonen ur mig och kom fram till att jag också vill ha en. nu. 

- sedan såg jag ett par minuter av harry potter och de vises sten på TV. den kändes hallmark. och väldigt, väldigt mycket 80-tal. den är inspelad 2001. det är nästan tio år sedan nu. panik. 

- en annan tanke är att det finns alldeles för många siter av det här slaget, och alla är de alldeles för lika. och för tidskrävande. det finns också för många litteraturrelaterade facebookapplikationer. och bloggar (*kastar sten i glashus*). när ska man hinna läsa böcker egentligen? något i mig längtar tillbaka till den gamla goda tiden då man gick till bibblan, lånade tio till femton tegelstenar, gick hem och läste dem och sedan bar tillbaka dem till biblioteket. inga böcker som samlade damm, och inte en jäkel som var intresserad av att diskutera dem med en. bara så mycket klokare. tråkigt? you f-ing bet it was. men ibland måste man få sakna tråkigt.

- därför blir dagens tips den översvämmade hjärnan. jag känner igen mig bara på titeln, vilket också innebär att jag inte har hunnit läsa den än. eh...

6 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Jag tror att de flesta känner igen det där med att man inte hinner läsa böckerna för alla bokbloggar. Men roligt är det!

Anonym sa...

javisst. känns som en snedfördelning ibland bara!

S sa...

Jag hade en förhoppning om att Den översvämmade hjärnan skulle ge mig klarhet i hur min hjärna fungerar. Men rackarns vad dålig jag var på att läsa den där boken. Det blev liksom lite FÖR invecklat. Eller så var det jag som inte tycktes ha tid för boken...

Jag ska göra ett nytt försök. Jag sk!

Anna W sa...

ojdå! men gör ett nytt försök och återkom, vi vill alla veta! :-)

Emily sa...

håller med om bibblan-grejen. kan verkligen sakna att gå dit och bara browsa, plocka på sig av högt och lågt och sen sitta där och bläddra, ströläsa... jag går ju fortfarande ofta till bibblan men det är inte alls samma sak nu för tiden... :(

Anna W sa...

jag vet. det är en svunnen tid att längta tillbaka till.