lördag 18 april 2009

Förnuft, känsla, stolthet, fördom, övertalning och tolerans. Och Zombies!

Svenskan konstaterar idag i sin papperstidning att Jane Austen är mer populär än någonsin (hittar dessvärre inte länken på webben, kanske kommer under dagen?). Jag vet inte om det stämmer, tycker att hon alltid ligger på samma höga och jämna popularitetsnivå. Men är det då en slump att Mats Strandberg döpt sin senaste krönikesamling till just Stolthet och fördom? Själv har jag alltid gillat titeln Övertalning (Persuasion, 1818) bäst. För ett tag sedan gjorde jag dock en intervju med Mats, men insåg ganska snart att alla frågor redan besvarats här. Så köp boken istället (enligt författaren kan den ses som ett bokslut över en del av hans karriär); du gör det direkt på Vulkan, bara att välja om du föredrar pocket eller e-bok. Själv kände jag mig extremt träffad av beskrivningen "fördomar mot straighta medelålders män", och passade på att fråga Mats om hur man blir mer tolerant och accepterande mot denna grupp av människor? Hans tips var att försöka se individen, öva på att fria istället för att fälla och påtalade även hur härligt det är när ens fördomar kommer på skam. Oh, well, då försöker jag väl med det nu i helgen då...

Inga kommentarer: