torsdag 18 december 2008

Du vet var jag finns...

Det kom ett mail där jag fick klagomål om att jag tidigare i veckan uttryckt mig kryptiskt om var jag kommer att befinna mig under helgerna. Varför skriva "de södra delarna" istället för Växjö undrade avsändaren upprört och fortsatte:


"Varför får inte dina bloggvänner veta att du skall till läse- och universitetsstaden Växjö där både Tegnér, Linné och någon annan jättekänd författare som jag inte kommer på just nu tagit sina första andetag? Förträng inte att att du är uppväxt i den grå men litterära staden!"


Skäms jag över att komma från Sverigs Forks aka Den Grå Staden? Självklart inte! Hur kan en stad som har en fristående pocketbokhandel, världens bästa stadsbibliotek och fler vinnare av Lilla Augustpriset än någon annan svensk stad vara en dålig plats att vistas på? Nej, min otydliga formulering handlar mer om min avsky för bloggar som tenderar att bli allt för privata. Det känns så ointressant att tala om att jag ska åka ner till Wexiö ("Staden där vägarna möts", för övrigt) och läsa böcker i ett par veckor... Och kanske för att det låter så oexotiskt (let's face it: det är inte direkt Zanzibar vi snackar om). Men det är det inte. Oexotiskt alltså. Det är faktiskt väldigt exotiskt och alldeles, alldeles underbart. Du vet vem du ska ringa om du har vägarna förbi...

Inga kommentarer: